جراحی گلوکوم یا افزایش فشار داخل چشم

مایع زلالیه توسط اجسام مژگانی به اتاق قدامی در بخش جلوی چشم وارد می شود و از طریق راه های مشبک در زاویه چشم خارج می شود. اگر به هر دلیلی تعادل بین تولید و خروج این مایع به هم بخورد فشار داخل کره چشم بیشتر از حد طبیعی می شود. این افزایش فشار منجر به اسیب عصب بینایی می شود که مسئول انتقال تصویر اشیاء از چشم به مغز است. عصب بینایی همانند یک کابل برق حاوی رشته سیم ها از تعداد زیادی رشته عصبی تشکیل شده است که پرده شبکیه چشم را به مغز مرتبط می کند افزایش فشار چشم می تواند به تدریج موجب صدمه این رشته های عصبی و در نهایت اسیب میدان بینایی می شود.
گلوکوم با افزایش فشار داخل چشم، با وسیع شدن کاپ عصب بینایی اپتیک و کاهش میدان دید مشخص می شود که اکثر موارد علتی برای آن نمی توان یافت ( گلوکوم اولیه).
گلوکوم شایعترین علت کوری قابل پیشگیری می باشد. ( یعنی در صورت تشخیص زودهنگام و تحت نظر بودن بیمار و پیگیری های لازم از نظر درمانهای پیشگیری می توان از عوارض بیماری جلوگیری کرد).
علت گلوکوم با زاویه بسته، اختلال خروج زلالیه براثر ناهنجاری سیستم تخلیه زاویه اتاق قدامی یا اختلال در رسیدن زلالیه به سیستم تخلیه می باشد.
عوامل خطرابتلا به بیماری گلوکوم
– سابقه ژنتیکی یا ارثی ابتلا به آب سیاه
– سن بالا
– بالا رفتن فشار چشم
– دوربینی یا نزدیک بینی
– سابقه صدمات قبلی بر چشم
– کم بودن ضخامت قرنیه
– سابقه ابتلا به برخی بیماری ها مانند دیابت سردردهای میگرنی و بیماری فشار خون.
زمانیکه تشخیص گلوکوم در یک نفر از افراد خانواده ( نسبی) داده شود، تمام افراد خانواده باید از نظر گلوکوم مورد بررسی قرار گیرند.
تمام درمان های مختلف طبی و جراحی باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری و آسیب بیشتر به چشم می شود.  آسیب خود عصب ناشی از آب سیاه در اکثر موارد غیرقابل برگشت است و به هین علت است که شروع به موقع درمان و پیگیری های منظم بیماری تحت نظر چشم پزشک بسیار ضروری است و بیماران باید بدانند که داروهای تجویز شده پزشک را باید طبق دستور و به طور منظم استفاده نمایند چون ممکن است با قطع دارو به صورت موقت بیمار متوجه تغییری در کوتاه مدت در بینایی خود نشود ولی نقش مهم این داروها جلوگیری از آسیب عصب به صورت طولانی مدت است.
درمان گلوکوم نیاز به همکاری بین شما و پزشک دارد. پزشک دارو را تجویز می کند ولی تنها شما هستید که می توانید مطمئن باشید که ایا دستورات پزشک را اجرا کرده اید و قطره ها را در چشم ریخته اید یا خیر؟ وقتیکه برای درمان گلوکوم دارو مصرف می کنید باید پزشک خود را منظم ببینید.
روشهای جراحی
در مواردی که کاهش فشار چشم در حد دلخواه با دارو و لیزر امکان پذیر نباشد و یا در مواردی که آسیب ‏بسیار شدید باشد از روش‌های جراحی برای کاهش فشار استفاده خواهد شد. روش‌های جراحی متفاوتی ‏براساس شدت آسیب، عامل ایجاد کننده‌ی گلوکوم و غیره انتخاب خواهد شد که وجه مشترک همه‌ی آنها ‏نهایتا کاستن از فشار چشم می‌باشد. یکی از شایعترین روش‌ها جراحی گلوکوم یا ترابکولکتومی می‌باشد در ‏این روش با باز کردن بخشی از دیواره‌ی چشم و ایجاد یک منفذ مایع زلالیه به زیر ملتحمه هدایت می‌شود و ‏از آنجا توسط عروق خونی جذب خواهد شد.‏
یکی دیگر از روش‌های جراحی،کارگذاری شانت داخل چشمی می‌باشد. شانت دستگاه بسیار کوچکی می‌باشد ‏که دارای یک تیوب (لوله) بسیار باریک می‌باشد که از خلال یک منفذ بسیار کوچک وارد چشم می‌شود و ‏مایع زلالیه توسط این لوله به بدنه‌ی تنظیم کننده‌ی فشار شانت هدایت شده و از آنجا به زیر ملتحمه هدایت ‏خواهد شد. ‏
انتخاب روش جراحی بر اساس شاخص‌هایی مثل سن بیمار، نوع گلوکوم، شدت آسیب و … انجام می‌گیرد و در ‏صورتی که بیمار همزمان مبتلا به آب مروارید نیز باشد امکان جراحی هم زمان آب سیاه و آب مروارید اغلب ‏وجود دارد.‏‏

 

 

 

 

 

با پر کردن این فرم می توانیم برای معالجه شما مشورت کنیم. مشاوران ما به بررسی فرم شما می پردازند و به زودی با شما تماس می گیرند

فرم درخواست