پیوند قرنیه چیست؟

قرنیه به لایه شفاف جلوی چشم گفته می شود که درست مقابل عنبیه «قسمت رنگی چشم» قرار دارد. پیوند قرنیه یا کراتوپلاستی عملی است که طی آن قرنیه ای که دچار کدورت شده، با قرنیه شفاف تعویض می شود.
پیوند قرنیه تمام ضخامت: در این حالت تمام ضخامت قرنیه در منطقه آسیب دیده برداشته شده و با یک قرنیه سالم جایگزین می شود.
 پیوند قرنیه لایه ای: پیوند قرنیه از حدود ۴۰سال قبل رواج داشت به این شکل که قرنیه بیمار برداشته و قرنیه سالم پیوند زده می شد. به تدریج با رشد دانش چشم پزشکی و ابداع روش های جدید، پیوند قرنیه متحول شد و جراحان موفق شدند فقط قسمت لایه معیوب و آسیب دیده این عضو را برداشته و لایه سالم را به جای آن پیوند بزنند.
 DALK: در مواردی که بیمار اختلال گسترده در لایه های سطحی و بالایی دارد به کار گرفته می شود.
DSAEK: در مواردی که بیمار اختلال در لایه عمقی (اندوتلیوم) دارد به کار می رود و قسمت های سطحی و میانی سالم باقی می مانند. ضخامت این لایه پیوندی حدود ۹۰ تا ۱۸۰ میکرون است.
علل انجام پیوند قرنیه:
  1. داشتن ورم قرنیه
  2. بیماری قوز قرنیه (کراتوکونوس)
  3. وجود کدورت یا لک قرنیه که معمولاً به دلیل عفونت مکرر تبخال چشمی یا عفونت های میکروبی ایجاد می شود.
  4. سوختگی شیمیایی قرنیه
  5. بیماری های ارثی که باعث ایجاد کدورت یا ورم قرنیه می شوند
قرنیه پیوندی پس از مرگ از چشم افرادی تهیه می شود که تمایل داشته اند با اهداء قرنیه به دیگران کمک کنند. قرنیه های تایید شده به مدت ۲ تا ۸ روز در بانک چشم ذخیره و به افراد نیازمند پیوند ارائه می شوند. در بانک چشم این قرنیه ها به طور دقیق معاینه می شوند تا از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل شود. همچنین تمام قرنیه های پیوندی از نظر بیماری هایی مثل ایدز و هپاتیت کنترل می شوند تا این بیماری ها به فرد گیرنده پیوند سرایت نکند.
برای انجام جراحی پیوند قرنیه معمولاً لازم است که بیمار قبل از عمل در کلینیک بستری شود آزمایش ها و معاینات لازم انجام گیرد. معمولاً قبل از بستری شدن بیمار برای رزرو قرنیه با بانک چشم هماهنگی به عمل می آید. هنگام عمل جراح با استفاده از وسایل میکروسکوپی یک قطعه مدور از وسط قرنیه بیمار برداشته و به جای آن یک قطعه گرد مشابه از قرنیه سالمِ دهنده را قرار می دهد و آن را با بخیه های خیلی ظریف به چشم بیمار می دوزد. باید توجه داشت عمل جراحی بین یک تا دو ساعت طول می کشد.
مراقبت های پس از عمل جراحی:
از آنجایی که در پیوند قرنیه بافت خیلی دیر جوش می خورد و پس از جوش خوردن هم هرگز استحکام قرنیه عادی را ندارد باید نکات زیر رعایت شود:
  1. همیشه یک عینک آفتابی یا طبی بزرگ با شیشه مقاوم استفاده کنید تا از ضربه های اتفاقی جلوگیری کند.
  2. از ورزش هایی مثل جودو، کشتی و فوتبال که در آن ها احتمال ضربه وجود دارد پرهیز کنید.
  3. از فعالیت هایی که در آن ها احتمال ضربه وجود دارد خودداری کنید و با کسی درگیر نشوید.
  4. در موقع انجام شنا یا ورزش های عادی حتماً از عینک محافظ استفاده کنید.
نکته: عدم رعایت این نکات می تواند به قیمت از دست رفتن بینایی تمام شود.
در روزهای اول پس از پیوند، معمولاً معاینات به صورت روزانه انجام می شود. پس از یکی دو هفته غالباً فاصله معاینات به ۳ تا ۴ روز یک بار می رسد و به تدریج فاصله معاینات طولانی تر می شود به طوریکه در ۶ ماه اول پس از انجام پیوند قرنیه هر چند هفته یکبار معاینه چشم پزشکی تکرار می شود.
بعد از انجام پیوند قرنیه لازم است تا چند هفته از قطره های آنتی بیوتیک و تا چند ماه از قطره های استروئیدی که التهاب را کنترل می کند استفاده کنید.
بعد از عمل حتماً قطره ها را طبق دستور پزشک به صورت دقیق مصرف کرده و از قطع کردن خودسرانه دارو پرهیز نمایید. مصرف نادرست دارو باعث از بین رفتن قرنیه پیوندی و نابینایی شود.

 

 

 

 

 

 

 

با پر کردن این فرم می توانیم برای معالجه شما مشورت کنیم. مشاوران ما به بررسی فرم شما می پردازند و به زودی با شما تماس می گیرند

فرم درخواست